EN / LT

COMENIUS projektai – langas į pasaulį

Informacija atnaujinta: 2012-10-26

Vydmantų vidurinės mokyklos bendruomenė antrus metus vykdo tarptautinį dvišalį partnerystės projektą ,,Pasakojam Europai" (projektas finansuojamas Europos komisijos ir Švietimo mainų paramos fondo COMENIUS mokymosi visą gyvenimą programą 2011-2013m.). Mokyklos partneriai Portugalijos Bragos miesto Mirandos mokyklos bendruomenė.

Rugsėjo 7-18 dienomis dvidešimt 10-12 klasių mokinių ir keturios mokytojos pabuvojo saulėtoje Portugalijoje, kur susipažino su šios šalies kultūra, tradicijomis, papročiais.

Draugai portugalai paruošė įdomią, turiningą 12 dienų programą.

Pirmąją susitikimo dieną buvo aptartas projekto įgyvendinimas, sėkmės ir nesėkmės, ateities darbai. Mokyklos direktorius ir projekto vykdymo grupė pasveikino lietuvius ir palinkėjo produktyvaus darbo bei gerų įspūdžių seniausiame Portugalijos mieste Bragoje.

Mokiniai aprodė savo didelę, tvarkingą, šiuolaikišką mokyklą su chemijos, fizikos, biologijos laboratorijomis, teatro pastatu, sporto aikštynu, laisvalaikio zonomis. Su pasididžiavimu buvo pristatyti įvairūs projektai, kurie vykdomi bendradarbiaujant su kitomis šalimis.

Vakare visi lankėmės miesto šventėje ,,Baltoji naktis". Sunku patikėti, kad visas miestas, visi žmonės pasipuošė baltai. Miesto aikštėse, skveruose vyko įvairūs renginiai: šoko žymūs šokėjai, koncertavo orkestrai, vaikščiojo kojūkininkai, skambėjo fado muzika – liūdnos, tragiškos ir ilgesiu alsuojančios portugalų dainos. O įspūdingiausia- visur matėme laimingus, linksmai nusiteikusius ir besišypsančius žmones.

Antroji diena- kelionė į sostinę Lisaboną. Pakeliui aplankėme piligriminį miestelį Fatimą. Pasigrožėjome Bazilika, Apsireiškimo koplyčia, paminklu Jonui Pauliui II. Antras kelionės tikslas - Lisabona. Miestas sužavėjo šiuolaikiškais pastatais, aikštėmis, fontanais, senamiesčiu. Visus pakerėjo gotikinis šv. Jeronimos vienuolynas, kuriame ilsisi jūrų keliautojo Vasko de Gamos palaikai, paminklas Atradėjams, uostas su milžiniškais kruiziniais laivais. Neišdildomą įspūdį paliko antras pagal dydį pasaulyje okeanariumas, kabantis tiltas, po miestą važinėjantis geltonasis tramvajus.

Trečiąją dieną lietuviai mokėsi, atlikinėjo bandymus laboratorijose. Nemažai prakaito praliejo mokydamiesi portugalų kalbos. Jau po pirmųjų pamokų padėkos žodis ( a brigada - ačiū) ir pasisveikinimo frazės ( bon dia – labas rytas, botard- laba diena, ola – sveiki) skambėjo ne tik iš portugalų, bet ir iš lietuvaičių lūpų.

Sekančią dieną paskyrėme romėniškajai Bragai. Lankėmės istorijos muziejuje, romėnų pirčių griuvėsiuose, bažnyčiose ir koplyčiose ( jų mieste apie 300), katedroje. Visus nustebino ornamentais ar piešiniais dekoruotos plytelės, kurios puošė gyvenamųjų namų fasadus , meniškai iš akmenukų sudėtas miesto grindinys.

Išmokti pakalbėti portugališkai , tai ne vienintelis iššūkis. Kartu su portugalais lankėmės Vila Verde miestelio siuvinėjimo muziejuje – fabrikėlyje. Čia mes atradome bendrų liaudiškų tradicijų – abi tautos siuvinėja. Mūsų vaikinai pabandė šio meno vingrybes. Portugalai nuo seno siuvinėja meilės laiškus ant skepetų ar kaklajuosčių, o dabar nuotakos jomis puošia savo puokštes.

Ne tik lietuviams brangūs molio dirbiniai. Vieną dieną lankėmės šiuolaikinėje molio gamyklėlėje, pamatėme visą gamybos procesą: nuo molio pjaustymo iki vazos. Portugalijoje ypač populiarūs keramikiniai gaidžiai (teisybės simbolis). Pabuvojome privačiose dirbtuvėse, apžiūrėjome gaidžių muziejų.

Pakeliui į Bragą sustojome didžiausiame Portugalijos turguje. O kas ten vyksta, žodžiais nenusakysi, tai reikia pamatyti.

Nacionalinį Portugalijos parką Peneda Geres neįmanoma apžiūrėti per vieną dieną, tačiau pasigėrėti kalnų didybe, eukaliptų giraičių grožiu, kaimelių ir bažnytėlių unikalumu, laisvai besiganančiomis didžiaragėmis karvėmis mums pavyko. Didžiausias malonumas karštą rudens dieną (+35C) išsimaudyti kalnų upės gaiviame vandenyje, pasikaitinti pliaže ant uolos, atsigerti šaltinio vandens. Sename kaime domėjomės žmonių gyvenimu, žemdirbystės ypatumais.

Dar vieną dieną paskyrėme barokiškajai Bragai. Visi netekome amo prieš akis išvydę Bon Jesus bažnyčią. Į ją veda 116 metrų barokiniai laiptai su 6 Kristaus kančios koplyčiomis. Viršuje atsiveria nepakartojama miesto panorama. Bažnyčios teritoriją puošia fontanai, -gėlių ornamentai, dirbtinis ežeras.

Aplankėme šv. Marijos bažnyčią, kuri yra išskirtinė savo didybe, grožiu

Portugalija nuo seno garsėja vyno gaminimo tradicijomis. Lankėmės Alto Douro regione, kuriame auginamos įvairių rūšių vynuogės Porto vynui. Stebėjomės žmonių darbštumu ir ištverme, įruošiant ir prižiūrint vynuogynus( vynuogės auga kalnuose, tiesiog ant uolų). Lankėmės vyno ir šampano gamyklose, kuriose pamatėme visą vyno ir šampano ,,kelią".

Guimaraes – senoji Portugalijos sostinė. Mūsų apsilankymo dieną vyko viduramžių stilizuota šventė. Po miestą vaikščiojo riteriai, budeliai, valkatos ir kiti viduramžių personažai. Miesto pastatai, kavinės tapo užeigomis, pilimis. XII a. miesto pilyje vyko pasirengimas iškilmingam pokyliui. Užkopę į pilies bokšto viršų, gėrėjomis mieste vykstančia švente. 2012 m. Guimaraes miestas paskelbtas Europos kultūros centru.

O kiek įspūdžių liko iš po šeimos dienos. Vieni lankėsi prie Atlanto vandenyno, kiti mėgavosi Porto pliažais, dar kiti lankė Porto įžymybes.

Vakare vyko draugystės vakaras. Šventę pradėjo tautinis etnografinis ansamblis, kuris pristatė liaudies dainas, šokius, tautinius rūbus bei papuošalus. Mokiniai teatralizuotai supažindino su savo šalies istorija. Mūsų mokiniai portugalams parodė, kokia graži Lietuva iš paukščio skrydžio. Kartu bandėme dainuoti lietuvių liaudies dainas, šokti tautinius šokius.

Paskutinę viešnagės dieną aptarėme vizitą, pasidalinome mintimis apie būsimą knygą, tolesnį bendradarbiavimą.

Laikas Portugalijoje prabėgo labai greitai. Į namus sugrįžome sužinoję labai daug apie šalį, kuri atrodė nepasiekiama, įgiję naujų draugų, praturtėję dvasiškai.